


Havanın akışını durduran veya başlatan, akışın yönünü değiştiren, debi ve basınç
değerlerini ayarlamaya yarayan devre elemanlarına valf adı verilir. Valfler genel olarak 3
gruba ayrılır.
Pnömatik Valfler 3’e ayrılır.
1.Yön Kontrol Valfleri
2.Basınç Kontorl Valfleri
3. Akış Kontrol Valfleri
1.Yön Kontrol Valfleri
Hava geçişini sağlayan, havanın akış yönünü belirleyen, işlem sonucunda havanın
atmosfere bırakılmasını sağlayan devre elemanına YKV denir. Yön kontrol valfleri boyut,
kumanda, işlev olarak çeşitli şekillerde yapılır.
Yön kontrol valflerinin tanımlanmasında rakamlar kullanılır. 3/2, 5/2 gibi. Bu
tanımlamada kullanılan ilk rakam valfin yol sayısını, ikinci rakam ise valfin konum sayısını
belirtir.
Giriş, çıkış ve egzoz kapıları valfin yol sayısını belirler. Uyarı hatları yol sayısını ifade
etmek için kullanılmaz.
Valfin sembol çiziminde kullanılan karelerin sayısı valfin konum sayısını ifade eder.
Aşağıdaki şekilde görüldüğü gibi bir valfin sembol çiziminde 2 kare kullanılmış ise bu valf 2
konumlu, 3 kare kullanılmış ise 3 konumludur. YKV’ leri en az 2 konumludur. 2 ya da 3
konumlu valfler çok kullanılır.

Pnömatik Silindir Çalışma Prensipleri
Pnömatik silindirlerin çalışma prensibi, silindir içine basınçlı hava aktararak pistona ve piston koluna doğrusal hareket vermektir.
Pnömatik silindir, basınçlı havayı lineer itme veya çekme hareketine dönüştürür.
Bu durumda, bir pnömatik silindiri düşündüğünüzde, elektrik enerjisi öncelikle hava sıkıştırmak için mekanik enerjiye çevrilir. Mekanik enerji, atmosferik basınçtaki havayı daha yüksek bir basınca çıkarmak için kullanılır. Enerji, basınçlı hava olarak kanallar yolu ile taşınır ve silindire ulaşır. Bu sayede, kanalların uzunluğuna ve şekline bağlı olarak, yol boyunca taşıma kanallarına sürtünen hava enerjisinin bir kısmı kaybolur. İlaveten, hava hattı boyunca her küçük boşluk, delik kaybedilen enerji anlamına gelmektedir. Bu faktörler, havanın kullanıldığı noktada basınç düşüklüğü olarak gözlenebilir. Silindirde hacim değişikliği ile düşük basınç düzeyine geçmek isteyen hava pistonu hareketlendirir. Bu aşamada, hava içerisinde depolanan enerji, tekrar mekanik enerjiye çevrilerek lineer hareket elde edilir.